Ceder Capital förvärvar majoritet i vroom inför accelererad tillväxt
Publicerad Juli 14, 2025
Publicerad Juli 14, 2025
Ceder Capital har nyligen förvärvat en majoritetsandel i affärsutvecklingsbolaget vroom, som erbjuder specialisttjänster till fordonsbranschen. Med Ceder Capital som huvudägare planerar bolaget att intensifiera sin expansionsresa.
”Vroom har många fina kvaliteter, men det som kanske framför allt tilltalat oss är deras djupa branschexpertis, starka kundrelationer och spännande erbjudandeportfölj,” säger Marc Bouvier.
Som ett svenskt investeringsbolag prioriterar Ceder Capital små och medelstora företag med dokumenterad tillväxtpotential. Förvärvet av vroom ligger i linje med deras ambition att stödja företag med stabil marknadsposition och goda expansionsmöjligheter.
Grundat 1997 har vroom etablerat sig som en pionjär inom affärsutveckling för fordonssektorn. Med Ceder Capitals resurser väntar nu en ny, expansiv fas i bolagets utveckling.
”Med Ceders resurser och nätverk får vi nu verkligen en möjlighet att realisera de spännande tillväxtmöjligheter vi identifierat,” säger Ulf Roberts-Jones.
Efter tre decennier av innovation och tillväxt överlåter grundarna Stefan Wahlström och Peter Kihl majoriteten till Ceder Capital, men de fortsätter att aktivt delta som minoritetsägare i bolaget.
”Vi är stolta över att meddela att vi säljer verksamheten till Ceder Capital, som delar vår passion för branschinsikt och långsiktigt värdeskapande,” säger Stefan Wahlström.
Vanliga frågor
Vad innebär övertagandet för vrooms kunder? Kunderna kan förvänta sig ett utökat erbjudande med fler digitala verktyg och fortsatt branschfokus.
Vad är Ceder Capitals investeringsstrategi? De fokuserar på väletablerade små och medelstora bolag med bevisad affärsmodell och god tillväxtpotential.
Kommer grundarna att lämna bolaget? Nej, Stefan Wahlström och Peter Kihl stannar kvar som minoritetsägare och är fortsatt operativt engagerade.
Vilket område fokuserar vroom på? vroom erbjuder affärsutvecklingstjänster med inriktning på försäljning, marknadsföring och strategi inom fordonsbranschen.