Caia sätter sikte på miljardmarknaden med nytt koncept – Lyko ser ingen fara
Publicerad April 29, 2025
Publicerad April 29, 2025
Detta verkar häpnadsväckande. ”Ni betyder allt för oss,” uttryckte Bianca Ingrosso på Instagram och visade sin uppskattning för det enorma stödet.
Efter att Caia startade sin popup-butik på NK i Stockholm i december 2023, där kön sträckte sig ända till Norrmalmstorg vid invigningen, har företagets tillväxt varit enastående. Popup-butiken har nu blivit permanent och även fått en systerbutik på NK i Göteborg, med en ny etablering på Biblioteksgatan, endast 300 meter från NK.
Caias expansion stöds bland annat av det norska riskkapitalbolaget Verdane, som genom fonden Edda äger 61,93 procent av företaget. Detta är en investering som har mottagits med stor tillfredsställelse. Under de interna Verdanedagarna i Norge rapporteras det ha rått stor entusiasm kring denna investering, enligt uppgifter till EFN.
Under Verdane som majoritetsägare har Caias omsättning ökat från 55 miljoner kronor år 2019 till hela 708 miljoner kronor under 2024, med ett rörelseresultat på 195 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri.
Caia befinner sig därmed i en stark position för att utmana de större aktörerna inom skönhetssektorn i Sverige och Norden, där dessa ofta erbjuder produkter från olika varumärken, till skillnad från Caias fokus på sina egna produkter.
Verdane ser fortsatt stor potential i Caia. Cecilia Nytorp, principal på Verdane, bedömer att en miljardomsättning är inom räckhåll.
”Vi växer väldigt snabbt, så det målet är inom räckhåll. Sedan om det sker i år, nästa år eller vid halvårsskiftet kan jag inte säga,”
tillägger hon.
”Men vår tillväxt i de länder där vi har en bredare marknadsstrategi, som inte är beroende av grundaren, visar att vi har en ”
secret sauce,” säger hon till EFN.
När Cecilia Nytorp tillfrågas om Caia kan klara sig utan Bianca Ingrosso svarar hon:
”Caia är ett starkt varumärke som absolut kan stå på egna ben.”
Skönhetsbranschen präglas av betydande tillväxt och intensiv konkurrens. Skönhetskedjan Lyko rapporterade nyligen en rekordomsättning på över 1 miljard kronor under fjärde kvartalet 2024. Enligt vd Rickard Lyko uppfattas Caias framgångar inte som ett hot.
”Nej, inte alls. Jag tror att en sådan spelare hjälper till att driva branschen framåt. Att de öppnar på Biblioteksgatan är bara bra,”
säger han till sajten.