Bygghemma-gruppens framgångsrika kvartal: ”Effektiva åtgärder ger resultat”
Publicerad April 28, 2025
Publicerad April 28, 2025
Koncernen redovisar nu ett positivt resultat. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) har stigit till 21,2 miljoner kronor, jämfört med -0,6 miljoner kronor samma period föregående år. Resultatet per aktie har också ökat från -0,38 kronor till 0,27 kronor.
Gustaf Öhrn, vd och koncernchef, delar sina insikter om resultatet:
”Vi uppnår för andra kvartalet i följd försäljningstillväxt jämfört med föregående år och ökar tillväxttakten väsentligt.”
Öhrn fortsätter:
”Samtidigt fortsätter vi att se utväxling av de kraftfulla åtgärder vi vidtagit de senaste åren för att sänka kostnadsnivåer samt kapitalbindning och rapporterar för sjätte kvartalet i rad en kraftigt stärkt lönsamhet jämfört med föregående år.”
Kvartalet präglades av tillväxt inom samtliga affärsområden. Dessa inkluderar Home Improvement, Value Home och Premium Living, där alla visade ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Sverige har identifierats som huvudsaklig tillväxtmotor, men länder som Tyskland och Norge har också presterat bra. Stark efterfrågan noterades inom nyckelsegment som trädgård, badrum, dörrar och fönster samt utemöbler.
Inom Home Improvement ökade nettoomsättningen med 6,1 % till 1 064,8 miljoner kronor, samtidigt som justerad EBIT förbättrades till 0,4 miljoner kronor (från -9,2 miljoner kronor). Inom Value Home ökade nettoomsättningen med 15,1 % till 587,4 miljoner kronor och justerad EBIT ökade till 20,7 miljoner kronor (från 15,4 miljoner kronor). Inom Premium Living skedde en ökning av nettoomsättningen med 10,9 % till 561,7 miljoner kronor, med justerad EBIT på 17,6 miljoner kronor (från 6,5 miljoner kronor).
Framöver lämnar BHG Group nu omstruktureringsskedet och träder in i en ny era fokuserad på lönsam tillväxt. Målet är att överträffa marknaden och på lång sikt nå en justerad EBIT-marginal på 7 procent, med ett först delmål om 5 procent. Strategin omfattar kontinuerlig kostnadskontroll, konsolidering av verksamheter och effektiviseringar, inklusive ökad AI-användning.
Gustaf Öhrn uttrycker fortsatt optimistisk syn på marknadens återhämtning under 2025, men påtalar risker:
”Vi bedömer fortsatt att efterfrågan kommer att stärkas under året men osäkerheten framåt är betydligt större nu än vid utgången av 2024.”
Han nämner också de svårbedömda effekterna av amerikansk tullpolitik och dess inverkan på konsumenternas köpbeteende.
Under kvartalet avslutades en rättstvist med minoritetsägarna i det finska företaget IP-Agency, där utfall var till BHG:s fördel. Efter den aktuella perioden, den 1 april, genomförde BHG försäljning av alla aktier i IP-Agency till företagets grundare för 5 miljoner euro.