Behovet av förändring inom Arbetsförmedlingen
Publicerad Augusti 20, 2025
Publicerad Augusti 20, 2025
Arbetsförmedlingen står inför stora utmaningar och dess nuvarande funktion är otillfredsställande. En grundlig omstrukturering är nödvändig. Privata matchningsföretag bör ta hand om det operativa arbetet, medan myndigheten fokuserar på tillsyn.
För närvarande är väntetiden för att nå fram via telefon i genomsnitt 30 minuter för 55 procent av de som ringer. De resterande 45 procenten når aldrig fram. Chattfunktionen misslyckas i 89 procent av fallen, trots myndighetens förbättringsåtgärder. Situationen var ännu värre för tre år sedan.
Arbetsförmedlingen har som uppdrag att stödja och motivera arbetslösa, men många upplever att de blir bortkopplade. Information om tillgängligheten framkom i ett kritiskt JO-beslut tidigare i år. I Januariavtalet 2019 drev Centerpartiet igenom en grundlig reform av Arbetsförmedlingen för att låta privata bolag utföra uppdraget.
Socialdemokraterna har en annan syn. Björn Wiechel, ansvarig för politikutvecklingen, hävdar att myndigheten ska bli en omfattande produktionsapparat för att skapa bättre arbetsmöjligheter. Det är dock fel att beskylla Arbetsförmedlingen för att arbetsmarknaden präglas av felaktiga jobb. Bättre förutsättningar för nya jobb måste skapas genom ekonomisk politik.
Arbetslösa har skäl att vara missnöjda med Arbetsförmedlingen. Inom jobb- och utvecklingsgarantin får 37 procent av de länge arbetslösa ingen insats, vilket ifrågasätter garantins syfte. Företagare rapporterar om en ökning av oseriösa jobbansökningar, vilket skapar missnöje.
En rapport från 2024 visar att endast 25 procent av företagen nyttjar Arbetsförmedlingens Platsbanken för rekrytering, och mindre än hälften lyckas med sina rekryteringar. Arbetsmiljön för den anställda är också problematisk, med strikt övervakning av samtalstider.
För att förbättra Arbetsförmedlingen föreslås ett namnbyte till Arbetsmarknadsmyndigheten, vilket bättre reflekterar myndighetens roll. Myndigheten bör fokusera på nödvändig kontroll av arbetssökande för att säkerställa att de deltar i erbjudna program och utbildningar.
Det behövs ett nytt system där fristående aktörer hanterar kontakter med arbetssökande, med strängare krav. Ett valfrihetssystem skulle kunna införas där aktörer som inte levererar blir uteslutna. Arbetsförmedlingen ska inte konkurrera med utförarna.
Krav måste ställas på arbetssökande, bolag och myndighetens ledning för att säkerställa effektivitet. På tisdagen meddelade Visita att branschen behöver 140.000 nya anställda under de kommande tre åren. Samtidigt visar SCB:s arbetslöshetssiffror att 545.000 personer är arbetslösa, vilket visar på en stor matchningspotential.
För att matcha dessa siffror krävs ett gemensamt engagemang, inte minst från Arbetsförmedlingen.