Återhämtning för sporthandeln: Första positiva tecknen på tre år
PublishedApril 30, 2025
PublishedApril 30, 2025
Året inleddes starkt med en försäljningsökning på 8,4 procent under januari. I februari syntes en mer modest tillväxt på 0,9 procent, medan mars avslutades med en markant uppgång på 13 procent. En del av denna positiva mars-statistik förklaras av att påsken i år inföll i april, vilket skiljde sig från föregående år då den sammanföll med mars och dämpade försäljningen.
Jonas Linder, vd på Svenskt Sportforum, är positiv till trenderna i branschen:
”Försiktigt optimistiskt”
Efter tre tuffa år präglade av minskad efterfrågan och ansträngd lönsamhet, är det mycket glädjande att sporthandeln inleder året med en positiv tillväxt. Vi ser en försiktig optimism för framtiden, trots de utmaningar som det osäkra omvärldsläget innebär. Förhoppningen är att den positiva trenden ska bestå och att marknaden kan förstärka sin ställning.
Det är främst e-handeln och skor som drivit försäljningen framåt. E-handeln växte nästan 20 procent under kvartalet och utgör nu 18 procent av den totala försäljningen i sporthandeln. De fysiska butikerna visade också framsteg med en tillväxt på 5,2 procent.
Den milda vintern och tidiga våren har haft stor påverkan på vilka produkter som sålt bäst. Skokategorin, med fokus på löpning och sneakers, har varit kvartalets stora framgång. Efter en lång och tråkig vinter klev vi in i ett mer gynnsamt väder, vilket ledde till ökade försäljningar, särskilt av löparskor. Vi ser fram emot att konsumtionen fortsätter och att sommaren bjussar på en stark handelsperiod, förklarar Daniel Löfkvist, COO på Stadium Group.
Även försäljningen av utrustning visar tecken på återhämtning. Den kategori som drabbats hårdast under pandemin och lågkonjunkturen, reglerade nu en tillväxt på 3,4 procent under det första kvartalet 2025 – den första positiva trenden sedan slutet av 2021, trots att det milda vädret påverkade klassiska vinterprodukter negativt.
Lars Palmgren, vd på SGN Sport, beskriver situationen som ett uttryck för en stark önskan att hålla sig aktiv:
”Dessvärre har det varit en väldigt mild vinter som påverkat försäljningen av vissa kategorier negativt, kanske främst längdåkning. Väldigt glädjande är det då att andra kategorier tar för sig rejält i denna period och det tyder på att vi svenskar vill motionera och röra på oss oavsett väderlek.”
Sportindex, som tas fram av Svenskt Sportforum i samarbete med HUI, baseras på försäljningsdata från framstående aktörer inklusive Stadium, XXL, Intersport och fler.