Amazon introducerar ljudguider för produktinformation
Publicerad May 27, 2025
Publicerad May 27, 2025
Dessa AI-baserade shoppingexperter har utfört omfattande undersökningar, analyserat detaljinformation, kundomdömen och nätdata för att göra produktinformation mer tillgänglig, vilket ger kunderna möjlighet att helt enkelt lyssna på produktens mest centrala aspekter.
Han framhäver att denna funktion gör produktforskning
”rolig och bekväm”
Det känns som att ha stöttande vänner som pratar om möjliga inköp, vilket förenklar shoppingupplevelsen.
En liknelse kan göras med en kort podcast där två personer diskuterar specifikationerna för en produkt. Geekwire har publicerat en ljudfil som visar hur det kan låta, och kanske är det inte så avskräckande som man kan tro.
USA är först ut, som brukligt.
För att använda
”Hear the highlights”
öppnar användaren Amazons shoppingapp, går till en produktsida och letar efter en knapp med namnet under produktbilden. Genom att trycka på denna knapp inleds en kort ljudkonversation som belyser produktens viktigaste funktioner. I första hand testas funktionen på produkter som kräver noggrant övervägande innan köp.
Funktionen är för nuvarande tillgänglig för ett begränsat antal kunder i USA och på utvalda produkter, med planer på en bredare lansering inom de kommande månaderna. För tillfället finns det inga uppgifter om en eventuell lansering i Sverige.
Den nya ljudfunktionen är en del av Amazons övergripande satsning på AI, som även omfattar verktyg som shoppingassistenten Rufus, produktrekommendationssystemet Shopping Guides, intressebevakaren Interests, sammanfattningar av recensioner i Review highlights och det experimentella köpverktyget Buy for Me.