X
Nordic region's business magazine • Wed 30 Apr 2025
http://gmsa%20news

AI:s inverkan på e-handelns framtid

PublishedApril 30, 2025

Kodfragment med uttryck som ”buy_now”, ”shopify_checkout_url”, ”price” och ”shipping” har identifierats inom ChatGPT:s system. Enligt Jorge Castro representerar dessa mer än enbart tekniska aspekter; de pekar mot en revolutionerande shoppingupplevelse.


Dessa komponenter indikerar att vi går mot en köpupplevelse där AI-assistenten både föreslår artiklar och genomför köp – utan att användaren behöver lämna chattflödet, förklarar Castro.


Jorge Castro påpekar att detta bara är inledningen.


Det här är bara början på agentbaserad e-handel,

” säger han.


En ny typ av kundresa


Denna tendens kan leda till en grundläggande förändring i hur vi uppfattar den digitala kundresan. Detta sker i en tid då konkurrenter som Perplexity och Microsoft redan introducerat liknande shoppingalternativ.


Trenden pekar mot att inköp genomförs

på kanten

bortom traditionella webbplatser, med AI-agenter som nästa steg i denna utveckling.


Så bravur förbereder du dig


För att framgångsrikt navigera i denna nya AI-drivna värld, delar Jorge Castro med sig av väsentliga råd till e-handelsaktörer. Till att börja med måste fundamentet vara starkt – produktinformationen.


Agentbaserad e-handel beror på kvalitetsdata, understryker Castro och tillägger:

Om du inte tillhandahåller korrekt, rik och tillgänglig produktdata via feeds, API:er eller genomsökta sidor, kommer AI:n inte att hitta dig.


Det räcker inte längre att optimera för mänskliga ögon. Företag måste börja tänka som en AI. Produkter ska beskrivas på ett sätt som gör att AI:n kan förstå skillnader och fördelar. Överväg vad en AI skulle behöva för att kunna rekommendera just din produkt till den rätta kunden.


Transparens är avgörande


Sist men inte minst framhäver Castro vikten av förtroende som en kritisk komponent, möjligen den största utmaningen.


Användarna måste känna sig trygga med att AI:n gör bra val åt dem,

” säger han. Därför blir transparens av största vikt. Tydlig produktinformation, öppna recensioner och klara köpvillkor kommer att få en ännu större betydelse i framtiden, enligt Castro.


Tekniken är redo, men…


Tekniken tycks vara beredd för AI-driven shopping, men är konsumenter det? Är vi redo att överlämna inköpsprocessen till en AI? Tekniskt sett, absolut. Psykologiskt, kanske inte helt ännu, reflekterar Castro.


Oavsett hur snabb den breda acceptansen blir, är hans slutsats tydlig:

Utvecklingen är igång, och de som förbereder sig idag kommer vara vinnare i morgon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *