Trots oro fortsätter svenskar att handla från Temu och Shein
Publicerad Maj 2, 2025
Publicerad Maj 2, 2025
Missnöje och oro är utbrett bland svenska konsumenter. Nästan två av tre personer som handlat från plattformarna har uttryckt otillfredsställelse, med de främsta klagomålen relaterade till att produkterna inte uppfyller förväntningarna eller har undermålig kvalitet.
Oron kring inköp från Temu och Shein är påtaglig. Nio av tio svenskar upplever någon form av bekymmer, där farhågor kring skadliga kemikalier, låg produktkvalitet, negativ miljöpåverkan och bristande arbetsvillkor dominerar.
Trots denna medvetenhet om potentiella problem fortsätter köpen. Detta konstaterar Prisjakts expert Isabella Ahmadi:
”Det finns en stor medvetenhet kring möjliga problem kopplat till köp från Temu och Shein. Trots det fortsätter marknadsplatserna kamma hem klick från svenskarna, vilket pekar på att prislappen trumfar negativa erfarenheter och oro.”
En ny rapport visar även på en ökad köpkraft bland svenskarna. Inför det andra kvartalet uppgår den uppskattade köpkraften till 6,5 på en tiogradig skala, vilket är en mindre minskning jämfört med första kvartalet men en förbättring från samma period förra året.
Den genomsnittliga shoppingbudgeten har ökat kraftigt, från 7 842 kronor till 11 249 kronor. Trots detta är den fortfarande 10 procent lägre än budgeten för andra kvartalet 2024.
Under våren förväntas löneökningar och skatteåterbäring ge extra utrymme i privatekonomin. Samtidigt finns det oro på börsen efter Trumps tullbesked, vilket kan påverka svenskarna syn på konsumtion och sparande, menar Isabella Ahmadi.