Trots oro: Svenskar fortsätter handla från Temu och Shein
PublishedMay 1, 2025
PublishedMay 1, 2025
Missnöje och oro är utbrett bland svenskarna när det kommer till nätshopping.
Enligt uppgifter uppger två av tre kunder att de erfarenhetsmässigt blivit missnöjda, där vanliga klagomål inkluderar att produkter inte levererade vad som utlovades, samt en kvalitet som inte mötte förväntningarna.
Än mer påtaglig är oron kring att handla från Temu och Shein, där nio av tio svenskar uttrycker bekymmer över detta.
De främsta farhågorna rör skadliga kemikalier i varorna, följt av tankar om låg kvalitet, miljöpåverkan och bristande arbetsvillkor i produktionen.
Trots denna medvetenhet fortsätter svenskar att handla från plattformarna, ett fenomen som Prisjakts expert Isabella Ahmadi belyser:
”Det finns en stor medvetenhet kring möjliga problem kopplat till köp från Temu och Shein. Trots det fortsätter marknadsplatserna kamma hem klick från svenskarna, vilket pekar på att prislappen trumfar negativa erfarenheter och oro.”
Rapporten undersöker också svenskarnas köpkraft, vilket för det andra kvartalet bedöms till 6,5 på en tiogradig skala.
Detta innebär en liten minskning jämfört med årets första kvartal, men en förbättring i relation till samma tid förra året.
Den genomsnittliga shoppingbudgeten har också ökat betydligt från förra kvartalets rekordlåga nivå, vilket lyfter den från 7 842 kronor till 11 249 kronor.
Trots detta är beloppet fortfarande 10 procent lägre än budgeten för Q2 2024.
Under våren förväntas löneökningar och skatteåterbäring ge ett välkommet ekonomiskt lyft.
Dock finns oro på börsen efter Trumps tullbesked, vilket kan påverka hur svenskar tänker kring sin konsumtion och sitt sparande, säger Isabella Ahmadi.