Svensk modegrupp satsar stort med förvärv
PublishedApril 30, 2025
PublishedApril 30, 2025
Trots det gemensamma ägandet kommer Filippa K och Oscar Jacobson fortsätta som separata varumärken inom den nybildade koncernen.
Förvärvet ingår i företagets långsiktiga plan för att växa, både genom organisk tillväxt och noggrant utvalda förvärv. Richard Woodbridge, vd för Oscar Jacobson, kommenterar:
”Vi ser fram emot att vidareutveckla Filippa K, ett varumärke med en självklar plats inom svenskt mode.”
Oscar Jacobson, som grundades 1903, har uppvisat lönsam tillväxt under de senaste tre åren och har som mål att återskapa samma framgång för Filippa K. För år 2024 rapporterade Oscar Jacobson en omsättning på 506 miljoner kronor samt ett rörelseresultat på 47 miljoner kronor. Företaget har varit en del av Mellby Gård-koncernen sedan 2018.
Filippa K, etablerat 1993, har under de senaste två åren genomgått en förändringsprocess för att återfå lönsamhet. Under 2024 uppvisade bolaget en omsättning på 436 miljoner kronor, men med ett minusresultat på 39 miljoner kronor. Den nya ägaren planerar att fortsätta på den inslagna vägen mot lönsamhet och ser även potential för framtida synergier mellan de två bolagen.
Filippa K:s vd, Marie Forssenius, kommenterar positivt om den nya ägaren:
”Det är glädjande att vi får en ny stark ägare med gedigen branschkunskap och med god förståelse för skandinaviskt mode.”
Oscar Jacobson har bevisat sin förmåga att bygga varumärken med tydlig identitet och långsiktig vision. Samarbetet kan ytterligare stärka Filippa K:s position och skapa goda förutsättningar för framtiden.
Genom förvärvet av Filippa K kommer omsättningen för den nya Oscar Jacobson-gruppen att närma sig en miljard kronor.