Svensk e-handel når nya nivåer
Publicerad April 29, 2025
Publicerad April 29, 2025
Den svenska e-handeln uppvisar en anmärkningsvärd ökning i produktförsäljning, som har stigit med hela 33 procent jämfört med året innan. Totalt spenderade svenskarna 164,1 miljarder kronor på nätet, vilket överträffar rekordet från 2020. Apoteksvaror och kläder dominerade som de mest köpta produkterna online, följt av skönhetsprodukter och livsmedel.
Det är glädjande att svenska e-handelsföretag har fått en uppsving efter en utmanande period. Trots den positiva trenden för hemmaplan, noteras det att intäkter från utländska aktörer som Temu och Shein ökar.
”Det är otroligt skönt att svenska webbutiker fått fart under fötterna efter flera år med stora utmaningar,”
säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Patrik Müller påpekar att den orättvisa konkurrensen är ett stort problem för inhemska handlare. Han uttrycker en förhoppning om att det kommer att skapas en mer balanserad konkurrens i framtiden, särskilt med hjälp av Svensk Handel, politiker och EU-arbetet för rättvisa förutsättningar.
Under 2024 minskade utgifterna inom resekategorin markant efter tidigare års återhämtning från pandemin. Spenderingen föll från 137 miljarder kronor 2023 till 97 miljarder kronor 2024. Enligt Patrik Müller är detta troligen ett resultat av svenskar som hade en mer begränsad ekonomi, på grund av inflation och höga räntekostnader.
Inom resekategorin var parkering och kollektivtrafik biljetter de vanligaste inköpen. Tjänstekategorin ökade bara med två procent och landade på 54,2 miljarder kronor, där streamingtjänster var den mest populära tjänsten. Trots den lilla tillväxten tyder trenden på att kategorin är mättad och kan upplevas minska framöver.
Data till dessa insikter kommer från E-handelsrapport Sverige 2024, som baseras på en undersökning med 2 600 svenska nätkunder.