Northmill uppvisar stark tillväxt och rekordresultat i tredje kvartalet
Publicerad november 4, 2025
Publicerad november 4, 2025

Northmill Group fortsätter sin framgångsrika resa och rapporterar för tredje kvartalet 2025 ett rekordresultat. Banken uppvisar betydande tillväxt inom både företagssegmentet (B2B) och kortverksamheten, där rörelseintäkterna ökade med 25 procent till 227 miljoner kronor. Resultatet före skatt steg med hela 44 procent till 62 miljoner kronor. – Vi fortsätter att växa lönsamt enligt vår strategi och stärker vår position som en teknikdriven utmanarbank. Det rekordstarka kvartalet visar att vi skapar verkligt värde för både företag och konsumenter, säger hon. Företagssegmentet har expanderat avsevärt, och Northmill har nu över 4 200 företagskunder. Intäkterna från företagskunder har ökat med 94 procent till nästan 14 miljoner kronor under kvartalet. Utlåningen till företag har även passerat 800 miljoner kronor med godkända kreditlimiter över 1 miljard kronor. Den kraftiga tillväxten återspeglar företagets strategi att etablera sig som en ledande digital bankpartner för små och medelstora företag. För kortverksamheten har Northmill sett en imponerande ökning. Antalet kortkunder nådde 165 000, vilket innebär en ökning med 237 procent jämfört med samma kvartal förra året. Kortet har dessutom blivit utsett till ”bästa bankkortet för resor 2025” av en jämförelsesajt. – Ökningen av kortkunder visar styrkan i vår innovativa kortlösning. Med vår nya bolåneprodukt tar vi nästa steg mot att bli en fullservicebank för konsumenter, säger hon. Under det tredje kvartalet lanserade Northmill en ny flexibel bolåneprodukt, vilket möjliggör för kunder att flytta, utöka eller samla sina lån i ett och samma bolån för att minska kostnaderna. Detta är ett tydligt steg mot att bli en komplett digital banklösning för svenska konsumenter. Rörelseintäkterna nådde 227 MSEK och resultatet före skatt stannade på 62 MSEK. Transaktionsintäkterna ökade med 47 procent, medan portföljintäkterna växte med 22 procent. Kostnads-/intäktskvoten var 45 procent, vilket visar på effektiv skalbarhet. – Med ett resultat före skatt på 162 MSEK hittills i år, upp 45 procent jämfört med föregående år, har vi en stabil grund för fortsatt lönsam tillväxt, säger han. I syfte att förbättra svenskarnas finansiella beredskap lanserade Northmill en handbok i finansiell krisberedskap under Sveriges beredskapsvecka. Handboken framhäver vikten av ekonomisk motståndskraft som en del av samhällsberedskapen och kan laddas ner kostnadsfritt via Northmills webbplats. Höjdpunkter för Q3 2025: Rörelseintäkter: 227 MSEK (+25%) Resultat före skatt: 62 MSEK (+44%) Konsumentkortskunder: 165 000 (+237%) Transaktionsintäkter företag: 13,6 MSEK (+94%) Företagsutlåning: över 800 MSEK Lansering av ny bolåneprodukt för konsumenter. Finanstid fick möjlighet att ställa frågor till Northmills VD och CFO angående den senaste rapporten. Northmill har en klar ambition att positionera sig som modern utmanarbank genom teknisk innovation och personlig kundupplevelse. Visionen är att förbättra människors finansiella liv för både privatpersoner och företag. Med en fullständig banklicens fungerar Northmill nu som en fullservicebank för företag. – För privatkunder erbjuder vi en av marknadens mest attraktiva kortprodukter och lanserade under tredje kvartalet en flexibel bolåneprodukt som ett viktigt steg mot att kunna erbjuda ett komplett bankutbud även för konsumenter, säger hon. Initiativet till handboken om finansiell krisberedskap har kommit fram då det saknas sådana resurser inom privatekonomi. Handboken innehåller praktiska tips för att hantera ekonomiska kriser. – För oss som bank handlar det om att ta vårt samhällsansvar genom att dela kunskap och bidra till ökad ekonomisk trygghet, säger hon. Vad ligger bakom Northmills rekordresultat? En kombination av tillväxt inom B2B, ökade transaktionsintäkter och ett snabbt växande antal kortkunder.