Transportstoppets påverkan på basindustrin
Publicerad september 9, 2025
Publicerad september 9, 2025
De senaste incidenterna med urspårningar och stopp på järnvägar i Västernorrland har haft en djupt verkande effekt på godstransporterna till och från Norrland. ”Basindustrin påverkas och det påverkar ju Sveriges ekonomi i grunden,” säger hon.
En kraftig regnstorm ledde till att ett Green Cargo-tåg, lastat med rundtimmer, spårade ur på Ådalsbanan. Ytterligare ett godståg drabbades av urspårning på Norra stambanan, och Botniabanan är också drabbad av översvämningar.
”Vi kommer att behöva omleda så mycket trafik som möjligt via Botniabanan så fort den öppnar,” säger hon, ansvarig för kommunikation och samhällskontakter på Green Cargo. Omläggningen försvåras av olika signalsystem och att Botniabanan bara har enkelspår.
Stora delar av basindustrin som stål, trävaror och fordonsdelar kommer att påverkas. ”Detta sätter fingret på behovet av en fungerande transportinfrastruktur, en fungerande järnväg som är motståndskraftig vid olika naturhändelser,” konstaterar hon.
Söndagens händelser kom som en överraskning. ”Vi har haft ett antal bortspolade banvallar de senaste åren. Men att det sker så att ett tåg också behöver spåra ur är ju väldigt olyckligt,” säger hon.
För skogsbolaget SCA har översvämningarna skapat svårigheter med virkesförsörjningen. ”Det rullar väl på, men inte fullt så bra som det brukar göra,” säger presschefen. SCA väntar på information från Trafikverket och noterar att utmaningar med vägar i norra Sverige inte är något nytt.
Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det kostsamt med trasiga vägar, påpekar han. Ståltillverkaren SSAB har tre tåg stillastående, men produktionen påverkas inte på grund av lager i Borlänge, säger presskommunikatören.
Gruvbolaget Boliden transporterar koppar med järnväg och planerar att frakta koppar med båt om stoppet blir långvarigt. ”Det är olyckligt att vi inte kan nyttja infrastrukturen, men vi kan hantera det på annat sätt under en kortare period,” säger han.