Regeringen satsar på signalsystem efter tågkaos
Publicerad Juli 18, 2025
Publicerad Juli 18, 2025
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) deltog inte i regeringens sommarfika på torsdagen och kunde därför inte besvara kritiken efter det senaste tågkaoset. I en skriftlig kommentar lyfte han fram att Trafikverket arbetar.”intensivt med att åtgärda problemen”, säger han.
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) uttrycker i skarpa ord sin beklagan över att tågresenärer som valt ett miljövänligt färdsätt riskerar att bli strandsatta i upp till elva timmar under det senaste dygnet.
”Det är såklart jättedåligt att man ska behöva sitta där så länge med en ljummen tetraförpackning som tröst. Men vi tar tag i grundproblemet, som är signalfelen,” säger Pourmokhtari.
”Medan tidigare regering har fokuserat på höghastighetståg riktar vi in oss på att förbättra nuvarande system. Signalfel är en klassiker som orsak till tågstopp, så vi måste ta tag i signalfelen,” hon säger.
Regeringen avser nu en omfattande satsning på ett nytt signalsystem för järnvägen. I fjol aviserades dessutom femton miljarder kronor utöver ordinarie budget för underhåll och utveckling av väg- och järninfrastruktur mellan åren 2025 och 2027.
”Vi borde ha tagit tag i detta med signalfel mycket tidigare i Sverige. Vi hoppas att vi får ett pålitligt system när vår politik genomförts så att vi inte behöver hamna i de situationer vi gör i tågtrafiken igen,” hon säger.
Regeringen har haft tre år på sig att hantera signalfelen. Frågan om varför åtgärderna inte genomfördes tidigare har aktualiserats.
”Satsningar på infrastruktur och järnvägar tar tid. Vi har nu 1 700 åtgärder som genomförs i år på vårt tågnät, något som i sig skapar svårigheter när man vill styra om tågtrafik. Vi genomför nu det som borde gjorts för länge sedan,” hon säger.