AI-grundarna som formar framtiden
Publicerad Juni 6, 2025
Publicerad Juni 6, 2025
Flera svenska företag inom artificiell intelligens (AI) har nyligen fått stort globalt genomslag. Lovable har blivit en av de snabbast växande aktörerna, medan Legora och Listen Labs också har fått stora investeringar.
Sophia Bendz, som har investerat sin förmögenhet från Spotify, är en av de främsta investerarna inom detta område. Hon var först med att satsa på AI-företaget Sana, vars värde nu överstiger 5 miljarder kronor.
”AI är ett enormt skifte. Det går nu att bygga bolag ännu snabbare, med kraftfullare innovationer. Just nu är det många duktiga människor som bygger bolag. Vissa växer väldigt snabbt på kort tid, så man måste vara mer på hugget som investerare”
säger hon.
Trots dessa möjligheter är det en utmaning att sätta realistiska värderingar när förändringarna sker så snabbt.
”Alla industrier påverkas. Men det får särskilt stor effekt bland de nya bolagen som är ”
AI first”.
Sophia Bendz, som är partner på riskkapitalföretaget Cherry, har nyligen rest en fond på nära 6 miljarder kronor för att stödja europeiska startups.
”99 procent av det vi tittar på nu är ”
AI first
”-bolag. Ett jag tittar på nu håller på med rekrytering med hjälp av AI-agenter. Det finns enorma besparingar, men också stora vinster som exempelvis inom vård.”
Hon påpekar också att det sker stora förändringar i konsumenternas beteende.
”Hur kommer varumärken rankas när man inte använder sökmotorer som i dag utan istället Chat GPT och Perplexity? Hur ser marknadsföringen ut på nätet när det är AI-agenter som letar upp saker?”
Sophia är aktiv inom Founders House i Stockholm, där unga entreprenörer, vissa så unga som 15 år, arbetar tillsammans.
”De är målmedvetna och jobbar intensivt, ibland hela nätterna. Det händer mycket på teknikfronten och de vill gärna byta erfarenheter, till exempel om de senaste modellerna.”
Historiskt har teknikutvecklingen främst drivits från USA, men Sophia menar att inspirationen nu minskar.
”Amerikaner är duktiga på storytelling och många fina bolag kommer därifrån, men nu känns inte USA som en inspiration längre med ovissheten och kaoset.”
Hon ger exempel på hur presidentval och ledarskap kan påverka kreativa och affärsmässiga miljöer:
”Att ha en ledare som Trump som inte tror på demokratiska grundvärderingar är inte bra för människan, planeten eller affärer.”
Hon ser en positiv förändring för Europa:
”Jag tror att Europa nu får ett uppsving. Nu är det dags att bygga fler riktigt stora bolag här. Vi har haft lite brist på förtroende, men vi har fler ingenjörer och utvecklare per capita än USA.”
Sophia skyltar också med en trend där många grundare nu väljer att stanna i Europa istället för att flytta till USA:
”Men nu säger grundare att de vill tillbaka till Europa och inte stanna där. Så talanger vill hellre vara här och bygga.”
Ålder: 45 år. Bakgrund: Sophia Bendz arbetade vid PR-byrån Prime innan hon anslöt till Spotify 2006, långt innan företaget registrerades. Som marknadschef bidrog hon till företagets expansion till 50 länder.
Aktuell: Med hennes betydande förmögenhet har hon blivit en av Sveriges mest aktiva affärsänglar, med investeringar i över 50 bolag i tidiga skeden. Mycket av hennes tid avsätts även för rollen som partner på Cherry, där hon avslutade en enorm fond på 5,7 miljarder kronor för att stödja skapandet av fler miljardbolag i Europa.
Uppdrag: Hon är styrelseledamot i Bonnier Capital, Navigare Ventures och Niklas Zennströms Race For The Baltic. I programmet möter nyhetschefen Ida Hansson Brusewitz de moderna ekonomins makthavare.
Se eller lyssna på ett längre samtal i Di TV eller på Apple Podcasts och Spotify.