Klarna planerar att avvika från BankID
Publicerad Maj 28, 2025
Publicerad Maj 28, 2025
Det råder stor frustration kring hur systemen fungerar och företaget planerar aktivt att avvika för att öka konkurrensen!
Dessa uttalanden följer efter överbelastningsattacker mot viktiga svenska betal- och identifieringstjänster, som används av mer än 8,5 miljoner svenskar. Dessa problem har orsakat att tjänsterna periodvis har varit helt otillgängliga, vilket väcker oro för sårbarheten i den svenska digitala infrastrukturen.
Enligt en granskning av SVT har Swish drabbats av över 180 incidenter det senaste året, varav 32 gånger har tjänsten varit helt nere. Siemiatkowskis kritik av den bristande konkurrensen inom identifieringslösningar får stöd av Riksbanken.
Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys på Riksbanken, har tidigare framfört att
”Svensk betalningsmarknad behöver steppa upp kring ökad konkurrens.”
Hon betonar att
”bristande konkurrens leder till lägre innovation och stagnering. Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören får problem.”
Effekterna av dessa problem påverkar även e-handeln, där många förlitar sig på Mobilt BankID för att verifiera transaktioner med olika betalningsmetoder.