Outnorths imponerande vinstförändring
Publicerad May 10, 2025
Publicerad May 10, 2025
Kärnan i Outnorths förvandling har sin början i en process som initierades för ett och ett halvt år sedan, då Ville blev vd. Den strategiska inriktningen har varit att omvandla verksamheten från en traditionell e-handelsaktör fokuserad på produkt och pris till att bli en ”destination” för friluftsentusiaster.
Traditionell e-handel handlar främst om att erbjuda ett stort utbud av produkter till konkurrenskraftiga priser. En destination inspirerar och vägleder kunderna i deras val av produkter. Kunderna ska kunna inleda sin köpupplevelse mycket tidigare hos oss, förklarar han.
Denna mervärde, enligt vd:n, gör att kunder är villiga att betala mer och stärker företagets trovärdighet. Resultatet av denna strategi har resulterat i en minskning av priskampanjer och en ökning av försäljningen till ordinarie priser.
En central komponent i denna framgång är en nyutvecklad dataplattform, framtagen inom Egmontkoncernen, där Outnorth är medlem.
”Jag har aldrig sett något liknande under mina 18 år i e-handeln. Vi kan se lönsamheten i realtid på ordernivå ända ner till GM1, GM2 och GM3”
säger Ville.
Plattformen integrerar även information från externa källor, såsom Google, vilket har lett till en optimering av verksamheten. Insikterna från datan har lett till att olönsamma produkter har tagits bort eller fått höjda priser, och att vissa produkter inte längre erbjuds på icke lönsamma marknader.
Parallellt med detta lanserades en ny e-handelsplattform under ett händelserikt 2024. Den nya plattformen uppges vara snabbare, mer flexibel och skalbar, vilket gynnar företagets verksamhet i fem länder och en internationell webbplats. Internsöket har förbättrats, vilket har resulterat i en betydande ökning av konverteringsgraden.
”Vi kan jobba på ett bättre visuellt sätt med tilläggsprodukter, som att erbjuda skosnören och skokräm när kunden tittar på kängor”
säger Ville Kangasmuukko Nordström.
Artificiell intelligens (AI) får också en alltmer central roll i verksamheten. AI används för att ge personliga rekommendationer baserat på kundens webbhistorik. Vi testar dessutom AI för att utveckla innehåll, segmentering av kunder samt för att analysera produktrecensioner och returer, vilket syftar till att ge bättre storleksrekommendationer och därigenom minska antalet returer.
För närvarande testas AI-drivna storleksrekommendationer på utvalda varumärken och produkter, med lovande resultat, avslöjar Ville. Den nya destinationsstrategin innebär även ökat fokus på att skapa eget innehåll som guider och information, vilket har lett till att marknadsavdelningen har omstrukturerats till en inhouse-byrå.
Detta har stärkt vår SEO och ökat den organiska trafiken under 2024, vilket är avgörande för företagets framtida lönsamhet, påpekar vd:n. Relationerna med leverantörer har också stärkts, då varumärken ser värdet i att deras produkter presenteras på en destination som erbjuder mer än endast pris.
För 2025 ligger huvudfokus på lönsam tillväxt och att öka brutto- och EBIT-marginalen. Ett särskilt projekt som är på gång är att digitalisera hela returprocessen för att få realtidsdata och kunna agera för att minska returer, även om returgraden inom outdoor-sektorn redan är betydligt lägre än i modebranschen.
Ville Kangasmuukko Nordström noterar att sport- och fritidsbranschen generellt sett hade en märkbar nedgång under 2024, men att Outnorths bedömning indikerar att de har ökat sina marknadsandelar. Under första kvartalet 2025 ser han en uppåtgående marknad, men med fortsatt press på friluftssegmentet, möjligen som en kvarstående effekt av pandemin.
”Vi är nöjda med första kvartalet och ser en lönsam tillväxt”
säger han. Avslutningsvis vill Ville Kangasmuukko Nordström framhäva personalens insats:
”Jag vill ge väldigt mycket beröm till vår personal för deras insats under 2024. De har anpassat sig till den nya strategin och implementerat alla stora projekt på ett oerhört imponerande sätt. Det här är resultatet av ett lagarbete.”
Outnorth har omkring 130 anställda med delat huvudkontor mellan Göteborg och Växjö samt lager i Göteborg.