USA:s nya åtgärder för iransk olja påverkar marknaden
Publicerad juni 23, 2026
Publicerad juni 23, 2026

Det finns nu indikationer på att mer olja passerar genom Hormuzsundet. USA har dessutom beslutat att pausa sanktionerna mot iransk olja, vilket har lett till att priset på världsmarknaden har sjunkit.
Frågan är om sundet verkligen är öppet. Trots Irans uttalanden finns det tecken som tyder på ökad oljeflöde från Persiska viken.
JD Vance, USA:s vice president, uppgav på måndagen att sundet är öppet, samtidigt som han pratade om förhandlingarna med Iran. Enligt Bloomberg passerade oljetankers genom Hormuzsundet under lördagen med 17 miljoner fat olja, baserat på information från US Central Command. Det närmar sig nivåerna innan kriget bröt ut.
Verifikationen av dessa uppgifter är dock utmanande. Normalt kan man följa fartyg via identifikationssystem, men många fartyg stänger av sina transpondrar av rädsla för upptäckter.
Under måndagen sänkte Joint Maritime Information Center hotnivån till ”moderate”, enligt Bloomberg.
Vidare meddelade finansministern Scott Bessent på X att Iran kommer att få möjlighet att producera och sälja olja under de kommande 60 dagarna.
Priset för ett fat Nordsjöolja låg på 77,80 dollar vid 16-tiden.